RSS

Gjutna ljus


I förra veckan provade jag på att gjuta ljus för första gången i mitt liv. Gick sådär.

Jag gjorde ljusen av överblivna ljusstumpar. Är nöjd med färgen och glasen jag hade köpt på second hand passade bra till (även om de var lite olika i storlek). Besvikelsen bestod av att stearinet flög omkring betydligt mer än jag hade räknat med (hur får man en kastrull ren från stearin?), att de sjönk ihop i mitten betydligt mer än jag räknat med och att det tog sjuuukt mycket längre tid än planerat. Inte min nya favorithobby med andra ord men heller inte sista gången antar jag.

2 kommentarer:

Agata sa...

Hej!

När jag gjöt ljus senast smälte jag stearinet i vattenbad. Jag använde en gammal plåtburk som jag kastade sedan. Då blir inte kastrullen så stearinig.
Sen tror jag att ljusen inte sjunker ihop i mitten om man häller på lite i taget.
Dina ljus blev väldigt fina tycker jag!

myrkyr sa...

Agata - Jo, jag gjorde precis som du med konservburk i vattenbad. Uppenbarligen lyckades jag få stearinet lite överallt iaf. =S Och tack för tipset om att hälla långsamt. Ska försöka vara mindre ivrig nästa gång. =)