RSS

Strumpsticksfodral

Det här etuiet knåpade jag ihop i januari och redan har min strumstickssamling vuxit så jag inte längre får plats med alla. Lösning? Se till så att några uppsättningar med stickor alltid används till pågående projekt så klart!

Material: Två tygbitar - yttertyg på 35x30cm och foder på 45x30cm. Tråd och pärlor för broderi.

Hur jag gjorde:
1. Klippte ut delarna och broderade därefter fritt på yttertyget genom att fylla i linjer i mönstret.

2. Vek upp 10cm på fodertyget (så det också blev 35x30) och sydde ett antal kanaler som fungerar som fickor för stickorna. Jag gjorde 6st á 2cm, 4st á 3cm och en på 4cm. Jag sydde sedan även i linjerna för hand för att dölja den småsneda sömmen samt för att göra den starkare.

3. Sydde ihop räta mot räta längs med sidorna samt locket. Pressade sidorna med strykjärn samt rätvände.

4. Sydde ihop nederkanten för hand.

Klar att fylla med stickor och rulla ihop!

Har inspirerats av bilder jag hittat på nätet men inte följt något mönster. Har sett att många andra har snöre för att binda med också men min visar inte minsta tecken på att vilja rulla upp sig så jag hoppade över det. Tror det beror på att jag har stickmätaren i ena enden vilket gör att den ligger platt. Har dock märkt att ett snöre haed varit lite smart när jag transporterar den, vilket jag ju gör ibland.

Nu återstår det bara att göra ett för virknålarna och ett annat för alla vanliga stickor...

0 kommentarer: