RSS

Totoromössa

Mitt i sommarvärmen har jag suttit och knåpat ihop en liten mössa. Vännen M har nämligen fått en liten flicka och det kändes lägligt att testa det fina Totoro-mönstret jag hittade på Hello Yarn under namnet Top Down Bonnet w/ Anime Character.


För er som inte känner igen karaktären är det från den fina filmen My Neighbour Totoro, fast orginalet är grått och inte ljusgrönt. I och med att det var en överraskningspresent fick ett garnnystan assistera huvud under fototagningen.



Den var väldigt lättstickad när jag väl hade förstått vad det var meningen jag skulle göra. Jag listade dock aldrig ut vad m stod för (ex. k1, m1) men jag förstod att det var ökning och chansade på att öka genom att göra en extra maska i den bakre maskbågen. Såg rätt ut iallafall. Missade länken på den smarta uppläggningen också så den blev inte lika bra som den kunde ha blivit. Gör jag om den kommer jag heller inte byta sticka mitt fram för det blev lite glapp där, som det ju så lätt blir.


Öronen var för trixiga att göra enligt mönstret på den lilla babyversionen så jag gjorde en fram- och baksida istället och sydde ihop. Ändrade lite i mönstret också så de går in och blir lite mer öronlika än helt platta. Brydde mig heller inte om att sticka knytbandet utan tvinnade bara de färger jag använt i mössan.


Stickade mössan med de nyköpta små stickorna och jag är sugen på att skaffa mig fler i andra storlekar med tanke på hur hiskeligt smidigt det var! För små projekt är de ju perfekta - inte massor av onödig längd som bara är ivägen. Stickstorleken är 4 och garnet ett loppisfynd: sextrådigt jättemjukt bomullsgarn som heter Safran. Ansiktet är påbroderat i efterhand.


Mössan visade sig passa perfekt i storlek och både mamman och pappan verkade nöjda. Tösabiten gillade dock inte att posa i mössa i sommarvärmen så det blev mest suddiga bilder. Hoppas hon kommer att gilla den dock, för jag blev lite kär och kanske kräver tillbaka den annars...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den blev ju helt juvlig.
Så söta öron!!!
Om jag endå hade en liten att sticka till.
Jag har sett filmen ( min dotter har tvingat mig att se den många gånger). Det är en klockren avbildning av Totoro du lyckats med. :)
Alltid lika roligt att komma förbi och titta på dina projekt.
Kram på dig/
Carina

myrkyr sa...

C - Kul att du gillade den! Är lite kär i mönstret sjäv faktiskt. Fanns ju mönsterbeskrivning både till baby, barn och vuxen så det kanske är något du kan sticka till din dotter om hon nu gillar filmen? Gillade mönstret helt mycket. =)